باید ها و نباید های طرح کسب وکار


بايدها


1- در صورتي که براي اولين بار مي خواهيد يک طرح کسب و کار بنويسيد بايستي از تجربه افراد متخصص در اين زمينه استفاده کنيد  .
2- براي دريافت تسهيلات مالي در اکثر موارد بايد طرح کسب و کار مناسبي تهيه کنيد.


3-در هنگام نوشتن طرح کسب و کار بايد همواره هدف از نوشتن و همچنين مخاطب آن را در نظر داشته باشيد .
4-بي شك مهم ترين جزء در موفقيت شما خودتان هستيد . در هنگام تدوين طرح کسب و کار بر اين تمرکز کنيد که چگونه تجارب قبليتان درکسب و کار جديد قابل استفاده هستند .
5-براي اطلاع از چارچوب يک طرح کسب و کار مي توانيد از الگوهاي از پيش طراحي شده و آماده استفاده کنيد.
6-در طرح کسب و کار سعي فعاليت خود را به دقت شرح دهيد و بيان کنيد دقيقا چگونه قصد داريد به انجام آن بپردازيد  .
7-ارزيابي کاملي از محيط اقتصادي اي که کسب و کارتان جزئي از آن خواهد شد، انجام دهيد. شرح دهيد که کسب و کارتان چه منطقه و افرادي را پوشش مي دهد و چگونه خود را با قانون سازگار مي کند .
8-جريان نقدينگي يكساله و ميزان سرمايه گذاري مورد نياز براي يک سال را تخمين بزنيد و در طرحتان لحاظ کنيد اين يکي از مهمترين بخش هاي طرح کسب و کار شماست بنابراين در انجام آن بسيار دقت کنيد .
9-در برنامه بازاريابي طرح خود، بازار هدف، خصوصيات، و نحوه دسترسي به آن را شرح دهيد  .
10 -تدوين يک طرح کسب و کار فعاليت نسبتا دشواري به حساب مي آيد. لذا با صبر و حوصله و گام به گام براي انجام آن اقدام نماييد  .


نبايدها


1-نوشتن طرح کسب و کار يک گام اساسي براي شروع هر فعاليت کارآفرينانه به حساب مي آيد. نبايد به دليل برخي دشواري ها ياغيرضروري دانستن، از نوشتن آن سر باز زنيد. معمولا کارآفرينان نوپا به نوشتن طرح کسب و کار بيميل هستند و همين سبب بروز مشکلات آتي براي ايشان مي شود .
2-در تدوين طرح کسب و کارتان بلندپروازي نکنيد؛ برخي محدودي تهاي معقول را در هدف گذاري بلند مدت در نظر بگيريد (منظور از بلند مدت .
بيش از يک سال است). بهتر است که به اهداف کوتاه مدت پرداخته و در حين توسعه کسب و کار طرح خود را مورد بازبيني قرار دهيد .
3-در انجام تخمي نهاي مالي از خوش بيني پرهيز کنيد .در واقع، به جاي خوش بيني، در پيش بيني نيازمندي هاي سرمايه اي، برآورده اي .زماني، فروش و سود حاصل از آن بسيار محافظه کار باشيد .
4-در بيان دقيق استراتژي هاي تبليغاتي خود کوتاهي نکنيد  .
5-از بيان مطالب به صورت پيچيده پرهيز کنيد. کاري کنيد که خواندن و فهميدن طرح آسان باشد .
6-خودتان را به منحصر به فرد بودن و يا يک اختراع ثبت شده متكي و محدود نسازيد. موفقيت به سمت آساني مي آيد که با پشتوانه اقتصادي کافي و برنامه مناسب شروع مي کنند و نه لزوماً با اختراعات خاص و انحصارات .
7-در يک طرح کسب و کار نبايد تنها به نقاط قوت خود توجه داشته باشيد. نقاط ضعف احتمالي و روش هاي رفع آ نها را نيز در نظر داشته باشيد .
8-اگر از نرم افزارهاي کمکي براي نوشتن طرح کسب و کار خود استفاده مي کنيد، انتظار نداشته باشيد که نرم افزار طرح کسب و کار شما را به صورت خودکار توليد کند .نرم افزارها تنها به شما براي نوشتن طرح کسب و کار در يک قالب مشخص کمک مي کنند .اين شما هستند که بايد محتواي اصلي طرح را آماده کنيد .
9-اگر توانايي شما در مديريت نقدينگي و انجام امور مالي کافي نيست، خود به تنهايي انجام اين امور را به عهده نگيريد .
١٠-  اگر از کمک مشاور در تدوين طرح کسب و کار خود استفاده مي کنيد، نبايد خود را از روند تدوين اين طرح کنار بکشيد. به ياد داشته باشيد يک طرح کسب و کار خوب به شما در موفقيت کسب و کارتان بسيار کمک خواهد کرد و بايد در تمام مراحل شکل گيري آن حضور فعال داشته باشيد .

 گروه موج سوم در راستای ترویج کسب وکارهای نوین و پردرآمدو فرهنگ سازی خوداشتغالی و روحیه کارآفرینی  و برای  کمک به اشتغالزایی جوانان بیکار و افرادی که جویای کار پاره وقت هستند  بصورت رایگان دوره جدید آموزش مشاغل نوین و خوداشتغالی را شروع کرده است و از طریق برگزاری کلاسهای آنلاین مجازی برای کاربردی کردن روشها و آموزش تخصصی اقدام نموده هست , بعلت محدود بودن ظرفیت کلاسهای آنلاین  مدت زمان آگهی ها تا تکمیل ظرفیت کلاسها می باشد.

 

 برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید

 

برای ورود به کانال گروه موج سوم اینجا کلیک کنید

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی